CookiesVi använder cookies.
Läs mer här

Godkänn

“Att göra en ansträngning är ett av ledorden på Creativ Company. Företagsandan är att vi hjälper varandra att bli bättre. Vi blir bara bättre genom att lyssna och göra vårt bästa. ”

Martin Pedersen, Warehouse System Manager på Creativ Company.
Bakgrund

Bra introduktion är A och O

Creative Company säljer alla typer av kreativa hobbymaterial. De handler i daglige tale ”med alle der vil betale for varerne”, dvs. Creativ Company handlar med många olika typer av kunder från privata, till skolor och institutioner, butiker och stora kedjor. Från papper till pennor, synålar och garn, trävaror etc. De har 18000 artikelnummer.

Antalet anställda på Creativ Company’s lager varierar mycket beroende på säsong. Under lågsäsongen är det drygt 50 anställda och under högsäsongen ökar antalet anställda till drygt 70 personer.

En bra introduktion är därför A och O när det är mycket rotation av personal. ”Upplärning är viktigt och därför ägnar vi mycket tid åt det och blir bra på det”, säger Maria Pedersen, Warehouse Support hos Creativ Company.

Enligt Maria Pedersen är det inom de primära områdena: att plocka, fylla på, packa och uppstart, som introduktionen är lättare eftersom uppgifterna är mer rutinmässiga och enkla att utföra.

Varför Apport?

Apport vann med snabbhet och fast pris

Apport hjälper Creativ Company på många sätt. "Innan Apport WMS kunde man göra en beställning och hämta den även om en vara saknades på hyllan. Det tog oerhört lång tid då vi tidigare brukade göra lappar och sätta dem på lådan för att sedan vänta på att hyllan skulle fyllas på. Vi sparar väldigt mycket tid med Apport WMS då en order inte kan startas om en hylla är tom, säger Martin Pedersen, Warehouse System Manager på Creativ Company.

Samarbete med Apport

"Det finns uppenbara fördelar"

Kompetent bollplank: Apport har också utvecklat WMS för andra kunder, som vi kan inspireras av i samband med förbättringar av vår lagerhantering och logistik.

Kvalitet: Vi litar på att Apport säkerställer ett samarbete där vi talar samma språk. Det är viktigt att det som Apport utvecklar faktiskt var det vi beställde.

Som Warehouse Support arbetar Maria Pedersen bara med Apport WMS Manager.

Maria säger: ”Jag sitter och tittar på e-postmeddelanden från våra dotterbolag, till exempel om det finns några beställningar som måste prioriteras högre eller ändras. Det hanterar jag i systemet så att de ordrar som skall ut under dagen, kommer ut. Jag håller ordning på det. ”

Utmaningar

Logistikens utmaningar är alltid avstånd och pris

För att skilja sig från konkurrenterna arbetar Creativ Company med snabbare leveranser. Logistikens utmaning är alltid avstånd och pris. ”Om vi ​​levererar allt med flygfrakt, då har ingen råd att handla en liten påse med pärlor. Vår utmaning är att det inte får kosta för mycket. Våra varor är billiga och därför måste frakten också vara det, säger Martin Pedersen, Warehouse System Manager på Creativ Company.

Creativ Company måste därför vara duktiga på att förhandla. ”Men den billigaste lösningen är inte alltid den bästa lösningen”, säger Martin Pedersen.

Enligt Maria Pedersen är det företagets styrka att de har ett stort antal olika produkter, vilket gör det lättare för Creativ Company-kunder att göra en större order.

Fakta om Creativ Company
  • Creativ Company grundades i september 2000.
  • Idag har Creativ Company 14 500 m2 i nya och moderna byggnader i Holstebro med plats för alla produkter, idéer och anställda.
  • Lageret har cirka 50 anställda under lågsäsongen och 70 under högsäsongen.