CookiesVi använder cookies.
Läs mer här

Godkänn

“Det är svårt att förutse allt när man kastar sig in i en omfattande effektivisering av lagret, som vi gjorde, men våra förväntningar på Apport visade sig hålla. De klarade utmaningen, och idag har vi ett ytterst väl fungerande lager, som är effektivt på alla områden”

Jesper Amsinck, logistikchef, Matas
Bakgrund

Utmaning med lager i två våningar

Innan alla de randiga flaskorna och byttorna från Matas hamnar i allsköns badrum och toalettväskor, packas de på Matas gigantiska lager i danska Allerød.

Lagerpersonalen får hjälp med packningen av Apport WMS och röststyrda terminaler.

WMS-systemet ser automatiskt till man inte behöver vidta fler åtgärder än nödvändigt, medan man packar allt från parfymflaskor i glas till läkemedel och andra randiga produkter som ska ut till kedjans alla 292 butiker.

Utmaningen på Matas 10 000 kvadratmeter stora lager med 7 000 olika varor var att skapa en helhetslösning för lagrets två våningar.

Den uppgiften har Apport löst. Genom att packa separat på de två våningarna och låta WMS-systemet se till att de order som ska tas sist också tas sist, sparar personalen så mycket tid att de hinner med många fler order än tidigare.

Resultatet

Effektivt på alla områden

”Det är svårt att förutse allt när man kastar sig in i en omfattande effektivisering av lagret, som vi gjorde, men våra förväntningar på Apport visade sig hålla. De klarade utmaningen, och idag har vi ett ytterst väl fungerande lager, som är effektivt på alla områden”, säger logistikchef Jesper Amsinck, som berättar att en lagerarbetare tidigare kunde hinna med 500 orderrader på en dag, men idag hinner med 1 000 rader.

Rätt vara till rätt butik

”Varuplockningen på vårt centrallager var tidigare pappersbaserad, och vi köpte papper för 300 000 kronor om året. Därtill kom driften av skrivarna, för 180 000 kronor. Nu är allt trådlöst, och pappersförbrukningen i det närmaste nere på noll.”

”Dessutom har antalet fel minskat kraftigt, eftersom medarbetarens terminal hela tiden ser till att det är korrekt vara som plockas från hyllan. Det betyder återigen att de enskilda butikerna får rätt varor till sina sortiment.”

”Total sett har vi fullständig överblick till och med över de minsta detaljerna på lagret”, förklarar Jesper Amsinck, som även lyfter fram att Matas nu har en mycket bättre ledningsmässig uppföljning av plockarna.

Just det att butikerna är nöjda har varit en stor vinst för Matas, för det är här som konsumenterna märker av brister om lagret inte kan leverera i tid och på rätt plats. Därför var minimeringen av felaktiga order en särskild vinst med Apports lagerlösning.

 

Vi har fullständig överblick till och med över de minsta detaljerna på lagret.”

Kan följa läkemedlen från A till Ö

En del av Matas sortiment består av läkemedel som måste övervakas extra noga med avseende på utgångsdatum. Det sker automatiskt med lagersystemet, som ger en noggrann kontroll över vad som kommer in på lagret och vad som går ut till butikerna.

”Detta är ännu en fördel som vi har stor nytta av, och som har gjort vardagen mycket enklare för både lagerpersonalen och de anställda i butikerna. Vi vet precis hur många produkter som finns, hur gamla de är och när de kanske måste bort från hyllorna igen”, säger Jesper Amsinck, som räknar med att lagret kommer att utvecklas ännu mer och bli ännu vassare i framtiden.

Fakta om Matas
  • Matas-kedjan grundades 1949 som en frivillig kedja.
  • Det finns 290 Matas-butiker i Danmark.
  • Totalt sett har Matas omkring 2 500 anställda i sina butiker och på huvudkontoret i Allerød, där lagerfunktionen också är placerad.