CookiesVi använder cookies.
Läs mer här

Godkänn

“För bara fem eller sex år sedan var vi helt analoga. Och för tre år sedan byggde vi vår första WMS-lösning i vårt ERP-system. Nu har vi tagit steget fullt ut och kommit igång med fullständigt modern WMS-lösning.”

VD för Søstrene Grene, Mikkel Grene

Från fysisk återförsäljare till att bli en omnichannel-verksamhet

Søstrene Grene strävar efter att nå högt ställda mål i framtiden. Snart är vi i år 2020 och på några få år har den danska kedjan nästan fördubblat antalet franchisebutiker i de 17 länder där systrarna är baserade.

För att hantera det stora flödet av varor till butikerna har Søstrene Grene investerat i ett stort, nytt och modernt logistikcenter i Årslev väster om Aarhus. Den nya WMS-lösningen är ett viktigt verktyg för företagets digitala utveckling, tillsammans med en ny omnichannel affärsmodell.

“För bara fem eller sex år sedan var vi helt analoga. Och för tre år sedan byggde vi vår första WMS-lösning i vårt ERP-system. Nu har vi tagit steget fullt ut och kommit igång med fullständigt modern WMS-lösning,” säger Mikkel Grene.

Søstrene Grene utvecklas snabbbt med många nya butiker, men den digitala utvecklingen och kundernas önskemål om online-närvaro har ställt helt nya krav på företagets hantering av den stora mängden varor.

“Utvecklingen av vår interna logistik har varit viktig för oss eftersom vi befinner oss mitt i en digital omvandling, där vi går från att vara en klassisk fysisk återförsäljare till att bli en omnichannel-verksamhet. Det ställer några nya krav på oss, vi måste effektivisera den nuvarande logistiklösningen som tar hand om butikerna, men dessutom måste vi hantera helt nya krav eftersom vi också måste sälja på andra sätt. Till exempel via webbshop, click and collect och så vidare. Detta har inneburit att vi tog steget och skapade en modern WMS-lösning, så att vi alltid kan kontrollera exakt var våra produkter är i processen och för att kunna optimera våra processer ännu mer,” säger Mikkel Grene.

“Open heart surgery”

VD för Søstrene Grene, Mikkel Grene, beskriver den pågående omvandlingen från en traditionell affärskedja till en modern omnichannel mindset som lite av en “open heart surgery”. Företaget måste sköta driften av de många butikerna och samtidigt bygga en helt ny IT-infrastruktur.

Søstrene Grene har en lösning som liknar många andra på ytan. Men naturligtvis finns det mycket specifika och speciella krav för den enskillda uppgiften i varje företag. CSO på Apport Systems, Asger Sandberg Petersen, förklarar;

Många bra ideer har implementerats i systemet.”

“Lösningen hos Søstrene Grene sträcker sig över alla funktioner från en inkommande vara till en utgående vara, samma som systemet till stor del hanterar hos alla våra andra kunder. Men lösningen är ändå inte som alla andra, eftersom all plockning är optimerad i förhållande till butiksleveranserna, lösningen är även integrerad med andra automatiseringar som finns i deras stora lager. Många bra ideer har implementerats i systemet,” säger Asger Sandberg Petersen.

Strategiska utvecklingsplan

Digital infrastruktur

I Søstrene Grenes strategiska utvecklingsplan har utvecklingen av ett nytt WMS varit en avgörande del. Både med det stora nya lagret i Årslev, men också i web-lagret i Viby, som sköter leveranserna hos Søstrene Grenes nya webbshop. Både i den nuvarande och i den framtida konkurrenssituationen handlar det om att minska hanteringskostnaderna och utnyttja kapaciteten på bästa sätt.

Lager hos Søstrene Grene

“Det har varit en förutsättning för vår utveckling att vår logistik blivit effektivare, därmed kommer vi få lägre kostnader. Nu när vi har den digitala infrastrukturen på plats öppnar det också för möjligheterna att automatisera ytterligare,” förklarar Mikkel Grene och tillägger:

“Vi måste kunna göra helt nya saker i vår verksamhet. Till exempel handlar det om att kunna hantera enstycksplockning och kunna leverera direkt till slutkunden i Europa, där våra partnerbutiker tidigare bara fanns. Det är ett helt andra förutsättningar, det är vårt nya WMS som ger överblick och kontroll vilket är en förutsättning för att ta oss in i framtiden,” förklarar Mikkel Grene.

Fokus

Kunder som går in i butikerna

Medan Søstrene Grene framförallt fokuserar på onlineförsäljning och närvaro, är det framförallt samspelet mellan intern och extern logistik som är betydande. Målet är att skapa kundflöden till de fysiska butikerna, varav många ägs av franchisetagare.

“Det är helt avgörande för Søstrene Grene att utvecklingen går mot omnichannel. Det handlar inte om att vi nu skall ha en webbshop inom koncernen. Vårt fokus är att få butikerna att engagera sig i den digitala förändringen samt på den nya kundresan. Vi måste driva så mycket försäljning som möjligt till butikerna,” betonar Mikkel Grene.

Tidigare hade Søstrene Grene bara ett litet urval av produkter online utan möjlighet att kunna köpa dem. Med en helt ny webbplats kommer nästan alla produkter finnas online till försäljning. Detta har bland annat vårt nya WMS möjliggjort.

“Vi vet att många av våra kunder börjar handla via sin mobil, så vi måste se till att de har möjlighet att hitta det de söker hos oss. Om det är något vi har i sortimentet,” förklarar Mikkel Grene.

Det är helt avgörande för Søstrene Grene att utvecklingen går mot omnichannel.”

Valet av Apport

Ett modernt WMS som leder oss in i framtiden

“Apport har bra referenser samt det verkade vara en bra match för oss. Både när det gäller den lösning som Apport kunde tillhandahålla, men också personkemin stämde. Det är också bra att de finns geografiskt nära. Med ett utländskt företag kan det vara svårare att ha den täta dialog som vi har nu. Vi önskade ett modernt WMS som leder oss in i framtiden, men samtidigt inte för komplicerat. Det har vi fått med Apport Systems,” säger Mikkel Grene.

På Apport Systems håller Asger Sandberg Petersen med om att samarbetet och utvecklingen av det nya WMS har varit föredömligt. Samtidigt har det varit inspirerande att uppleva den unika företagskulturen hos Søstrene Grene.

Uppdraget hos Søstrene Grene har varit både spännande och utmanande.”

“Utmanande, eftersom lösningen inte var helt standrad, spännande eftersom samarbetet kring lösningen med Søstrene Grene präglats av professionella människor med ett professionellt inställning, bara helt enkelt några riktigt trevliga människor som har varit lösningsorienterade. Detta har också inneburit att man har gjort det lilla extra för dem när det behövs. Utmaningar uppstår alltid, men alla mäts på hur man hantera dem, samarbetet har varit oklanderligt,” säger Asger Sandberg Petersen.

Facit i hand

Erfarenhet och optimering

Som ni känner till finns det knappast något så outhärdligt som när man har facit i hand. Efter en process med att utveckla och implementera ett nytt WMS-system, finns det speciellt en sak som Mikkel Grene skulle vilja göra om han var tvungen att gå igenom processen igen.

“Vi valde att förkorta testperioden på systemet eftersom vi verkligen ville börja med alla nya, viktiga digitala möjligheter samt vår digitala transformation. I efterhand fick vi för lite tid för testning. Det blev ett litet bakslag, då vi var tvungna att gå in och korrigera efter vi kört igång. Det hade vi gärna undvikit,” säger Mikkel Grene.

“Det var ett beslut som vi tog på magkänsla, men det var inte rätt beslut. Det kan definitivt inte rekommenderas,” betonar Mikkel Grene, som nu är nöjd med att systemet nu körs ordentligt och levererar det önskade resultatet.

Hos Søstrene Grene är man mycket nöjd med samarbetet med Apport Systems.

“Vi kände att personerna på Apport Systems var måna om att sätta sig in i vilken typ av företag Søstrene Grene är. De har varit bra på att hantera processen, leverera i tid med överenskommet innehåll. Det har gått bra och vi har varit i goda händer,” säger Mikkel Grene som ser fram emot nya mål. Nu med full kontroll över lager och logistik hemma i Danmark.

I framtiden kan det förmodligen finnas ett eller flera satellitlager i Europa, men under de kommande åren kommer man fokuseras på utvecklingen av kundvänliga funktioner.

Medarbejder på Søstrene Grene lager

“Naturligtvis kommer vi fokusera på att förbättra vår logistik så att vi kan ta till vara på potentialen som väntar när vi fått mer erfarenhet av våra arbetsflöden och processer,” säger Mikkel Grene.

Hos Apport Systems ser man tillbaka på ett spännande och bra samarbete kring detta första projekt, även om det nu är slut så fortsätter resan.

“Vi har börjat utveckla e-com-WMS för Søstrene Grene, naturligtvis är vi stolta över att vi blivit valda. Vi ser fram emot framtiden med Søstrene Grene, där vi kommer att göra vad vi kan för att vara deras sparringspartner inom logistikområdet,” säger Asger Sandberg Petersen.

Vill du veta mer?



Om du har yttterligare frågor, vänligen kontakta:

CSO Asger Sandberg Petersen på +45 4177 3550 eller på asp@apportsystems.com.